Lekker naar Buijten!-lessen in het Buijtenland van Rhoon
Jong geleerd is oud gedaan! Met die gedachte introduceert gebiedscoöperatie Buijtenland van Rhoon een gloednieuw educatieprogramma: ‘Lekker naar Buijten!-lessen’. In samenwerking met ervaren docenten en Albrandswaard Actief krijgen basisschoolleerlingen de kans om boerennatuur van dichtbij te beleven. De lessen vallen onder de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK) en bieden kinderen een unieke ervaring in de natuur.

Op woensdag 26 maart van 15.00 tot 17.00 uur is de lancering bij boerderij De Vlakkenburg. Met onder andere wethouder Mieke van Ginkel en de docenten van de Lekker naar Buijten!-lessen. De directies en leerkrachten van alle basisscholen uit Rhoon, Poortugaal en alle basisschooldocenten en andere stakeholders zijn uitgenodigd om aanwezig te zijn.

Educatie over natuurinclusieve landbouw, planten, dieren, biodiversiteit en gezond eten begint bij de jeugd!
Jong geleerd is oud gedaan
Het educatieprogramma kent de twee leerlijnen Landbouw en Cultuurhistorie en Landschap en Natuur waar een combinatie van onderwerpen aan bod komen zoals de ontstaansgeschiedenis van het gebied, gezonde voeding en planten en dieren. Het zijn lessen waar kinderen blij van worden, ervaringen die ze meenemen en enthousiast delen met vriendjes en familie. Het gaat om educatie maar wel op een toegankelijke, bewegelijke en speelse manier.


Lekker naar Buijten! lessen
Basisscholen in Albrandswaard en omgeving kunnen via de website Albrandswaard Actief een les boeken over diverse onderwerpen. Denk aan een praktische les over vogels in de grienden, een toegankelijke filosofieles over de mens en de natuur of een interessante les over eetbare planten. Voor iedere leeftijd is er genoeg te doen.
Ervaren docenten
De Lekker naar Buijten!-lessen worden gegeven door ervaren docenten met een hart voor groen. De lessen sluiten aan op de inhoudslijnen en aanbodsdoelen van basisscholen en gaan over vier thema’s: landschap, cultuurhistorie, landbouw en natuur.
Judith Stivaktas-Homburg is kruidengeneeskundige, herborist, kok & voedingscoach bij Natuurlijk Zeker en leert de kinderen graag alles over eetbare en geneeskrachtige kruiden.
Belinda Hendriks van Denkkunst is al 25 jaar werkzaam als vakdocent beeldende vorming in het primaire onderwijs binnen de stichting BOOR. Ze heeft in meerdere wijken van Rotterdam de lessen verzorgd en de doorlopende leerlijnen ontwikkeld voor de groepen 1 tot en met 8.
Marlotte Bootsma van Buitenwijzer heeft jarenlange ervaring als basisschooljuf en focust nu op een van de belangrijkste onderwerpen voor de toekomst: natuur en ecologie.
Miryam Börger is biologiedocent binnen het middelbaar onderwijs op CSG Willem van Oranje en heeft jarenlang ervaring met lesgeven. Daarnaast is ze imker van de Rhoonse bijenstal en deed diverse imkertrainingen.
Bekijk de docenten hieronder.
SLO inhoudslijnen
De lessen zijn getoetst aan de SLO inhoudslijnen voor wereldoriëntatie ‘Planten, dieren en de mens’ en ‘De ruimte om je heen - Landschap, landbouw en om gaan met milieu’. De lessen vallen onder de CMK-regeling en voldoen aan de kwaliteitsrichtlijnen voor buitenschoolse educatie. Zo hebben de lessen helder omschreven leerdoelen en een pedagogische lesopbouw. De concrete leerervaringen in een rijke context leveren een schat aan waardevolle aanknopingspunten voor vervolglessen op school.
De leerlijnen staan in de folder over de Lekker naar Buijten!-lessen. Bekijk de folder.
De ‘Lekker naar Buijten!-lessen’ in het Buijtenland van Rhoon zijn in samenwerking met ervaren docenten, Albrandswaard Actief en gemeente Albrandswaard.
Wilde Kruiden Quiz: Weet jij welke plant helpt goed als je verkouden bent?
Visie op de boeren natuurlessen
- Kinderen zitten al heel de dag binnen. Daarom zijn de lessen buiten en is er zo min mogelijk tekst, ze lezen al heel de dag
- De lessen sluiten aan op de inhoudslijnen en aanbodsdoelen van basisscholen
- De lessen vallen onder de CMK-regeling voor basisscholen in de gemeente Albrandswaard
- De lessen gaan over vier thema’s: landschap, cultuurhistorie, landbouw en natuur
- Er wordt met echte natuur(materialen) gewerkt
- Leerlingen krijgen het vertrouwen om zelf iets uit te voeren, fouten te maken en herstellen
- De lessen sluiten aan op het handelingsperspectief van de leeftijd van de leerling
"De lessen zijn een fijne combinatie van beleven en vakinhoudelijke kennis"
Belang boerennatuureducatie
Ingrid Boltjes van Ingrid Natuurlijk! ontwerpt leerlijnen voor natuur-, wetenschap- en techniekeducatie in het basisonderwijs. Ingrid coördineert de kwaliteit van de boerennatuureducatie in Rhoon: “Vanuit het onderwijs, gebiedsorganisaties, landelijke en lokale politiek, maatschappelijke ontwikkelingen en de wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen, is er een groeiende behoefte aan duurzaamheidseducatie. Zowel op het gebied van natuur en milieu als landbouw en voeding. Het aantal scholen en leerlingen in het gebied rechtvaardigt de noodzaak om een educatieprogramma te maken.”
Buijtenland van Rhoon zet zich in voor natuur en landbouweducatie
De gebiedscoöperatie wil (vanuit het Streefbeeld) de natuur en cultuurhistorische educatie voor met name basisscholen versterken.
“In het Buijtenland van Rhoon leren jong en oud over de ontstaansgeschiedenis van het gebied, ontdekken ze de flora en fauna en beleven ze hoe voedsel in de polder wordt gemaakt. In het bezoekerscentrum wordt de samenhang tussen al deze zaken duidelijk: welke invloed de manier van landbouw op de natuur heeft, hoe planten en dieren door de mens geholpen kunnen worden en hoe de mens zich eeuwenlang heeft aangepast aan de natuur maar ook het landschap naar zijn hand heeft gezet. De schaapskudde trekt onder begeleiding van herder en hond door het gebied en kinderen kunnen in het voorjaar de lammetjes bewonderen. Bij onder meer De Buytenhof maken jong en oud kennis met het boerenleven en kunnen zij hun eigen groenten en fruit plukken. Bij de herbouwde waterwipmolen wordt uitleg gegeven over de strijd tegen het water.”
Het Buijtenland van Rhoon leent zich erg goed voor educatie, niet alleen vanwege de aanwezige landbouw en rijke natuur en cultuurhistorie, maar ook door de nabijheid van veel leerlingen. Zowel voor kinderen uit Albrandswaard als uit de stad Rotterdam, waar veel kinderen nog nooit op een boerderij zijn geweest.
Natuurlessen in Rhoon

Veel gestelde vragen over de boerennatuurlessen
Antwoord: De lessen kunnen via AlbrandswaardActief rechtsreeks bij de docenten geboekt worden. Bekijk alle lessen via deze link: www.albrandswaardactief.nl/binnenschools
Antwoord: Dat verschilt een beetje per les. Bij de lesbeschrijving staat de leeftijdsgroep aangegeven.
Antwoord: De lessen zijn bedoeld voor alle kinderen in de basisschoolleeftijd. In overleg met de docenten kunnen eventueel ook jongere of oudere kinderen deelnemen.
Antwoord: Ja, dat kan in overleg met de docenten. Neem contact op met de docent via de lesomschrijving.
De lessen zijn getoetst aan de SLO inhoudslijnen voor wereldoriëntatie ‘Planten, dieren en de mens’ en ‘De ruimte om je heen - Landschap, landbouw en om gaan met milieu’. Bovendien voldoen de lessen aan kwaliteitsrichtlijnen voor buitenschoolse educatie. Zo hebben de lessen helder omschreven leerdoelen en een pedagogische lesopbouw. De concrete leerervaringen in een rijke context leveren een schat aan waardevolle aanknopingspunten voor vervolglessen op school.
Antwoord: Op AlbrandswaardActief is per les de tarieven te zien.
Antwoord: Er zijn diverse mogelijkheden om een financiële bijdrage te ontvangen voor buitenschoolse educatie, onder andere bij de gemeente. U kunt ook een bijdrage aanvragen via het programma “Jong leren eten”.
Antwoord: Neem zo snel mogelijk contact op met de docent. Wellicht kan de les verzet worden.